Víte, jaký jste typ učitele? Otestujte se :)

Vždy jsem se toužila stát učitelkou. Pro své studenty být laskavou průvodkyní vším, co se mají naučit a k tomu přidat navíc ještě něco praktického, čeho by v životě skutečně využili a učivo jim tím dávalo větší smysl. Měla jsem vizi. Chtěla jsem podat informace v co nejsrozumitelnější formě a lidsky.

Být učitelem je poslání

Toužila jsem, aby se studenti a žáci na hodiny těšili, bavily je, byly pro ně přínosem, chodili na ně rádi a s úsměvem. Mojí prioritou bylo s nimi přátelsky komunikovat, zároveň mít jasné hranice a dohody, na kterých se vzájemně domluvíme a budou platit pro obě strany. Být společně v respektu a přirozené autoritě s přístupem „partner to partner“.

Chtěla jsem si být vědomá svých darů a umět je uplatňovat ve správné chvíli ve prospěch svých studentů. Umět také uvnitř nich rozsvěcovat světýlka, která jim budou v životě svítit na cestu, ukazovat správný směr a vést je. Dává mi absolutní smysl poznávat a podporovat své studenty v jejich záměrech a vyzdvihovat to nejkrásnější, nejtalentovanější a nejdrahocennější, co v nich je.

Mě se to podařilo a jsem za to skutečně vděčná :) Já jsem se sice vydala cestou soukromé individuální výuky a lektorskou praxí, tedy jinou cestou, než tou vychozenou, které určuje směr školský systém České republiky, ale z řad „klasických“ učitelů znám jednu skvělou učitelku s velkým U, Ninu Suchomelovou, která dlouhodobě učí na střední škole a svoje tajemství prozradí i Vám.

Můžete namítat, že já to mám lehčí, protože nemám „ve třídě“ dalších dvacet pět dětí, nebo studentů. Ano, souhlasím s vámi. V tomto směru to mám lehčí a také vás úplně chápu. Vím, že nemáte lehkou roli a je náročné zvládat každodenní úskalí tohoto povolání, které s sebou nese hluboké poslání a formuje budoucí generace. Rozumím, že takovéto představy, které tady zmiňuji, jste možná měl/a i vy. Ale praxe vám ukázala, že to byly postavené vzdušné zámky. Někdy si to malujeme na růžovo, a pak zjistíme, že realita je jiná.

A nikdo nepřišel a nedal Vám tento přesný návod, jak na to, který vám nyní s Ninou dáváme. Návod, kde je konkrétní postup, jak se v určitých situacích chovat, jaké komunikační strategie používat a jak se stát milovaným učitelem, který má přirozenou autoritu, respekt a studenti ho mají rádi.

Živě si dovedu představit, jak náročné povolání učitelství je. Zaplavuje vás spousta administrativy, požadavků z vedení, nároky rodičů a děti jsou čím dál tím nezvladatelnější. Věřím ale, že i přes to všechno, to jde. Učitelství není práce. Učitelství je poslání.

Rady do praxe

Vzpomínáte na svůj první den, kdy jste začali učit? Na ten okamžik, když jste si poprvé stoupli před tabuli? Možná jste předtím byli hodně nervózní a nevěděli jste, jakým učitelem vlastně budete. Říkali jste si, jaký postoj mám zaujmout? A tak jste se ptali již zkušenějších pedagogů. Co pedagog, to jiný názor. Říkali Vám třeba toto? :)

1. „Musíš být přísná a neoblomná, žáky si nepustit k tělu a pak postupně povolovat!“

2. „Nejdůležitější je se na žáky naladit, být k nim milá a přátelská, vyjít jim vstříc. Pak tě budou milovat!“

3. „Dej jim dost prostoru, svobodu rozhodovat se, ale nastav pevné hranice!“

Ve svém vnitřním dialogu jste uvažovali, nebo uvažujete: „Kterou cestou se mám vydat? A bude to skutečně fungovat?“ A tak dnes prostřednictvím nového online kurzu svítím na cestu učitelům, Vám, kteří svoji práci milujete, ale nějak vás to „mele“ a nevíte, kudy jít dál.

Jaký jste typ učitele?

Udělejte si test typu učitele >>
K tomuto testu si ještě můžete vypracovat workshop >>

Generál – autoritativní typ učitele

Představte si typického generála. V uniformě, s čepicí na hlavě, chrlícího spoustu rozkazů, příkazů a pokynů. Přísného a rozhodného, neochotného diskutovat a odhodlaného vyhrát každou válku. Může z něj být cítit respekt, může z něj jít strach.

Tento typ člověka si jde přímo za svým cílem a snaží se ho za každou cenu dosáhnout. Má v zásobě řadu nástrojů a zbraní, které neváhá v případě ohrožení použít. Zastrašuje, varuje, hrozí. Diriguje, komanduje a trestá. Vyžaduje poslušnost, kázeň a pořádek.

Kamarád – benevolentní typ učitele

Kamarády máme všichni rádi. Chovají se přátelsky, mile a vychází nám vstříc. Snaží se zavděčit a s každým udržet dobré vztahy. Nelpí příliš na pravidlech a kázni, podporují volnost a přirozenost dětí, neradi vytyčují přesné hranice. Rádi pomáhají a poučují, předávají informace a hodnotí. Snaží se být s každým zadobře, ne vždy je jim oplaceno stejnou mincí.

Kamaráda si sebou rádi vezmeme na výlet či do kina, ale při rozhodování o jeho účasti na nebezpečné výpravě či důležitém poslání, budeme pravděpodobně váhat. Můžeme se na jeho slovo spolehnout? Bude nám oporou a dokáže situaci správně vyhodnotit?

Partner – respektující typ učitele

Partner je vnímavý, empatický a snaží se vyslechnout náš názor. Vystupuje respektujícím způsobem a je otevřený našim potřebám a požadavkům. Jeho snahou je uzavřít oboustrannou dohodu, která bude vyhovovat oběma stranám. Je na něj spoleh, drží slovo a je odpovědný.

Při komunikaci používá efektivní komunikační styly. Popisuje, informuje, vyjadřuje svá očekávání a emoce. Dává žákům dostatečný prostor pro jejich volbu a spoluúčast na rozhodování ve věcech, které se jich týkají. Podporuje odpovědnost žáků za učení i jejich chování.

Co Vám vyšlo? :)

Markéta Králová

Jsem jazyková mentorka, propojovatelka a podporovatelka těch, kteří se rozhodli poznat nějaký cizí jazyk.

Miluji cestování, jazyky, hudbu, zpěv, spiritualitu a mým posláním je vést lidi k přirozenému a zážitkovému poznání skrze vlastní prožitky. Především v jazycích. Naplňuje mě totiž předávat to, co umím a znám.

Mojí vášní je poznávání lidí, jejich příběhů a vím, že pro některé není vůbec lehké zvládat nároky dnešní společnosti a udržet s ní tempo.

A na základě toho vzniklo vzdělávací centrum SOLIS ORTUS, kde organizuji individuální a skupinkové kurzy cizích jazyků, doučování předmětů, výuky hry na hudební nástroje a zajišťuji překlady, tlumočení, korektury, podklady pro odborné práce a pro podnikatele tvorbu šťavnatých webů, podporu projektů.

Jsem taková podporovatelka a propojovatelka, protože spojuji lektory a klienty z celého světa ♥

Jsem autorka jazykového diáře, elektronických knih, výukových videí, lektorka živých seminářů, jazyková koučka a mentorka - konzultantka v oblasti poznání jazyků, sebe-rozvoje a průvodkyně zážitkovým učením bez učebnic.

Napsat mi můžete na email info@solisortus.cz

Přečtěte si celý můj příběh >>

Inspirujte se na YouTube >>

Připojte se k Hurá za poznáním na facebooku>>

Komentáře